Na zkoušce jsme byli 3, komise byla 5-ti členná.
Moje otázky:
Datovky (Majerech + Fink): Splay stromy
Měl jsem si vybrat číslo od 1 do 5, tím se zaindexovalo do náhodné permutace, která zaindexovala do témat (ale nevím přesně, jestli to byly ty, co jsou na webu, nebo jestli nějaký subset. Otázka zněla přímo splay stromy, přičemž rovnou mi bylo řečeno, ať jestli vím nějaké aplikace, ať si je připravím.
Sepsal jsem jaké jsou operace, že splay je amort O(log n), že všechny op. musí dělat splay, protože mu to pak můžeme naúčtovat, zadefinoval potenciál, popsal rotace/dvojrotace, že u těch jedno nevýjde teleskopická suma, nějak jsem spatlal dynamickou optimalitu (znění high level), atd., prostě standardní věci. Za pár minut jsme to prošli hodně high level, technické detaily se neřešily, i když možná proto, že jsem radši proaktivně rovnou říkal věci jako že u ty L/R je ten protipříklad s nudlí apod, takže do toho moc nerejpali. Pak ale byla diskuse o tom, v čem je to lepší než hashovací tabulka, což jsem samozřejmě cucal z prstu (věci jako succ/pred), no a po nějaké době mne navedli na to, že intervalové dotazy (a že to je hlavní duvod, proč vůbec BVS chceme používat).
Vyčíslitelnost (Kučera): NP úplné problémy + Cook-Levinova věta
Otázku jsem dostal rovnou. Připravil jsem si důkaz přes kachlíky a převod kachlíků na SAT (nijak detailně, jen obrázek a pár poznámek načmáraných za 30s). Kučera asi trochu nabyl dojmu, že jsem si to akorát zapamatoval (taky jsem u něj stejnou otázku měl u zkoušky, heh), takže mi rovnou řekl, že sice pěkný, ale že spíš chtěl definice. Tak jsme pak dalších pár minut řešili hlavně co je NP, NP-úplný, polynomiální převoditelnost, co je certifikát, verifikátor, proč je poly certifikát, co kdyby nebyl, co kdyby verifikátor měl víc času, atd.
Nakonec padla otázka, jestli znám i nějaké jiné NP-úplné problémy, tak jsem začal že traveling-gender-neutral-person, hamiltonská kružnice atd, a padla otázka "a co nějaké z AI?" (imho mě chtěl trochu rozhodit a vyhnout se tomu, abych tam papouškoval skripta) ... tak jsem pružně řekl, že trénování neuronek je NP-úplné, že to dokážu lehce přes SAT, hodím váhy jako proměnné blabla, a tím bylo zkoušení ukončeno (celkem asi 5min, fakt turbo).
ML (Fink + Mrázová): Aplikace evolučních algoritmů v ML
Rovnou jsem Finkovi říkal když mi to zadával, jestli není blbý, že mám evu jako zvlášť obor, ale prý to nevadí a otázku mi nechal. Sepsal jsem high level pár použití, jako neuroevoluce (váhy/architektura, NEAT), hyperparametry, architecture search, LCS (michigan/pitt), kombinatorická optimalizace, apod, ale ústní pak bylo spíš jenom taková high level diskuse. Řešily se věci jako fitess, kdy jakou použiju, kdy nastane problém. Nic záludného.
Neuronky (Mrázová + Fink + ostatní občas): Samoorganizace, Kohonenovy mapy, Učení bez učitele
Tady trochu začala sranda, protože jsem neuronky neudělal, tak jsem znal akorát základy jak Kohonen mapy fungují (ani jsem si nevzpomenul na hierarchické, ale nevadilo), tak jsem popsal jak to funguje, jak se to trénuje, podmínky pro SGD konvergenci, a pak nějaké obecné u unsupervised (PCA, Apriori, clustering). Zkoušení bylo docela detailní, řešilo se hlavně high level jak to funguje, co když tam mám a nemám laterální spoje, co když se mi ta dečka zamotá do sebe (motýl), čemu to vadí, proč to nechceme, apod. Taky docela důraz na dimenze, kde co je jak velký a proč (žádná záludnost, jen věci typu <a,b> musí mít oboje stejně velké apod).
Přírodou inspirované computering (Hric + různí ostatní): Genetické a evoluční programování
Tady jsem si napřed pochrochtával, že jsem dostal ez otázku, ale když jsem jí začal sepisovat, tak mi došlo, že vlastně o EP vůbec nic nevím. U GP jsem sepsal evoluci syntax stromů, ADF, že křížení swapuje podstormy, apod. Občas jsem něco detailně nevěděl, např. jak se to inicializuje, tak jsem řekl že prostě nevím, že buď je to od prázdných a nebo od random, popsal co si myslím o obou, a nějak asi moc nevadilo, že vlastně nevím co konkrétně to má být. U EP jsem ale akorát napsal "evoluce na konečných automatech", a pak se snažil si obhájit, že klidně můžu dělat 1-pt crossover na tabulkách přechodové fce, a podobný věci co jsem si cucal z prstu, no a sám jsem si trochu podkopl nohy tím, že jsem napsal "automat predikuje další znak", ale nebyl schopen vymyslet co to vlastně znamená (jenom jsem si to pamatoval), a Hric se na to samozřejmě ptal, tak jsem prostě řekl že nevím, že si to jenom pamatuju, a že EP jsem se neučil. Na to mi řekl že teda OK, že u GP jsem to měl dobrý, a odešel.
---
Celkem byl plán (u nás tří) něco jako 1h na otázku, dostali jsme i nějaký rozvrh, ale bylo nám řečeno, že to stejně asi můžeme ignorovat a ptát se v lib. pořadí. Vzal jsem to trochu doslova, a všechno seprasil na papíry co nejrychlejc to šlo, detaily totálně přeskakoval, jenom kreslil obrázky a náznaky vzorečků, a pak to akorát převyprávěl, a nepřišlo mi, že by to nějak vadilo. Odcházel jsem asi po 1.5h, hlavně kvůli čekáni na zkoušející. Pokud někdo má v plánu závodit, tak imho za hodinu se to stihnout dá
Známka celkem za 1, konkrétní nám neříkali a nenapadlo mě se zeptat. Kdybych si to hodnotil sám, tak bych čekal něco jako 1 z prvních tří, kohonenky tak 1-2 (asi nebylo nic co bych nevěděl, ale nebylo to úplně smooth), a příroda 2-3.
Na závěr jenom poznámka k těm důkazům, které mi přijde, že každý na ně má nějaký názor jak to vlastně je, tak tady je můj Rozhodně se na ně přímo neptali. Nicméně u datovek bych řekl že mi pomohlo rovnou sepsat zkráceně technické detaily (kolik jsou amortizace apod) a jednou větou říct proč, protože pak už na to další otázka nepadla. Přišlo mi, že často otázky byly přímo mířeny na to, aby člověku rozbily sebevědomí pokud to měl jen naučeno nazpaměť, i když možná jsem si za to mohl sám tím, že jsem to sepisoval tak rychle
Co ale rozhodně pomohlo, byla fakt velká jistota v základní definice, protože ty se řešily snad u všeho.
Machine Learning - 11.6.2019
Vše o státnicích úspěšně završujících roky studia na naší alma mater.
Přejít na
- Aktuální informace
- ↳ Studijní oddělení
- ↳ Knihovna
- ↳ Studentská komora Akademického senátu (SKAS)
- ↳ Volby na ak. rok 2013/2014
- Všichni
- ↳ Práce
- ↳ Klubovna
- ↳ Toto fórum
- ↳ Státní závěrečná zkouška
- ↳ Bakalářské SZZ
- ↳ Magisterské SZZ
- ↳ Info for foreign students
- ↳ Akce
- ↳ Fotbalový turnaj 2008
- Informatika ZS
- ↳ Výuka ZS 1. ročník
- ↳ DMI002 Diskrétní matematika
- ↳ 2007
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ MAI054 Matematická analýza I
- ↳ 2007
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ MAI057 Lineární algebra I
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG030 Programování I
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ SWI120 Principy počítačů a operačních systémů
- ↳ SWI087 Principy počítačů
- ↳ Ostatní
- ↳ DMI051 Úvod do řešení problémů kombinatorických, mat. i jiných (IPS) II
- ↳ Výuka ZS 2. ročník
- ↳ MAI056 Matematická analýza III
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ OFY016 Fyzika pro nefyziky I - Svět kolem nás
- ↳ SWI089 Ochrana informace I
- ↳ SWI096 Internet
- ↳ TIN061 Algoritmy a datové struktury II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ Ostatní
- ↳ Aplikační software
- ↳ NPRG035 Jazyk C# a platforma .NET
- ↳ NPRG041 Programování v C++
- ↳ AIL062 Výroková a predikátová logika
- ↳ 2007
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ PGR013 Java
- ↳ MAI059 Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Výuka ZS 3. ročník
- ↳ SWI099 Administrace Systemu Windows
- ↳ SWI015 Programování v Unixu
- ↳ SWI098 Principy překladačů
- ↳ 2006
- ↳ Ostatní
- ↳ DBI007 Organizace a zpracování dat I
- ↳ 2006
- ↳ MAI062 Algebra I
- ↳ PGR003 Počítačová grafika I
- ↳ SWI090 Počítačové sítě I
- ↳ Výuka ZS NMgr.
- ↳ TIN066 Datové struktury I
- ↳ TIN062 Složitost I
- ↳ TIN064 Vyčíslitelnost I
- ↳ MAI060 Pravděpodobnostní metody
- ↳ SWI004 Operační systémy
- ↳ SWI106 Administrace Unixu
- ↳ Ostatní
- ↳ NTIN090 Základy složitosti a vyčíslitelnosti
- ↳ OPT042 Programování s omezujícími podmínkami
- ↳ AIL002 Neuronové sítě
- ↳ AIL025 Evoluční algoritmy I
- ↳ AIL069 Umělá inteligence I
- ↳ NDBI001 Dotazovací jazyky I
- ↳ TIN070 Testování software
- ↳ NDBI027 Datové sklady a analytické metody pro Business Intelligence
- ↳ NDBI034 Vyhledávání multimediálního obsahu na webu
- ↳ NPRG023 Softwarový projekt
- Informatika LS
- ↳ Výuka LS 1. ročník
- ↳ MAI055 Matematická analýza II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ MAI058 Lineární algebra II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG031 Programování II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ TIN060 Algoritmy a datové struktury I
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ SWI095 Úvod do UNIXu
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka LS 2. ročník
- ↳ SWI071 Ochrana informace II
- ↳ TIN071 Automaty a gramatiky
- ↳ PRG033 Ročníkový projekt - specifikace
- ↳ DMI011 Kombinatorika a grafy I
- ↳ DBI025 Databázové systémy
- ↳ Ostatní
- ↳ SWI036 Programování pro Windows I & II
- ↳ SWI096 Internet
- ↳ PRG005 Neprocedurální programování
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ NSWI143 Architektura počítačů
- ↳ Výuka LS 3. ročník
- ↳ Ostatní
- ↳ PGR004 Počítačová grafika II
- ↳ PRG036 Technologie XML
- ↳ SZZ026 Bakalářská práce
- ↳ PRG003 Metodika programování a filozofie programovacích jazyků
- ↳ MAI064 Matematické struktury
- ↳ MAI042 Numerická matematika
- ↳ SWI021 Počítačové sítě II
- ↳ SWI045 Rodina protokolů TCP/IP
- ↳ NPRG038 Pokročilé programování pro .NET
- ↳ Výuka LS NMgr.
- ↳ SWI109 Konstrukce překladačů
- ↳ NPRG042 Programování v paralelním prostředí
- ↳ SWI117 Technologie vývoje webových aplikací
- ↳ SWI026 Softwarové inženýrství
- ↳ MAI061 Metody matematické statistiky
- ↳ I1 Ostatní Teoretická informatika
- ↳ I2 Ostatní Softwarové systémy
- ↳ I3 Ostatní Matematická lingvistika
- ↳ I4 Ostatní Diskrétní modely a algoritmy
- ↳ AIL026 Evoluční algoritmy II
- ↳ AIL070 Umělá inteligence II
- ↳ NDBI010 Dokumentografické informační systémy
- ↳ NDBI023 Dobývání znalostí
- ↳ NDBI016 Transakce
- ↳ NDBI006 Dotazovací jazyky II
- ↳ NAIL029 Strojové učení
- Matematika
- ↳ Výuka LS 1. ročník
- ↳ Lineární algebra 2
- ↳ Programování 2
- ↳ Matematická analýza 1b
- ↳ Volitelné předměty
- ↳ Výuka LS 2. ročník
- ↳ Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Teorie Míry a integrálu II
- ↳ Algebra II
- ↳ Matematická analýza 2b
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka LS 3. ročník
- ↳ Předměty numeriky
- ↳ Úvod do funcionální analýzy
- ↳ Funkcionální analýza I
- ↳ Vybrané partie z funkcionální analýzy
- ↳ Náhodné procesy 2
- ↳ Matematická statistika 2
- ↳ Teorie pravděpodobnosti 2
- ↳ Matematická ekonomie
- ↳ Ostatní
- ↳ LS - Předměty MMIB a pokročilé Algebry
- ↳ Všeobecná diskuse
- ↳ Počítačová algebra
- ↳ Teorie čísel a RSA
- ↳ Aplikovaná kryptografie II
- ↳ Standardy v kryptografii
- ↳ Kryptoanalytické útoky
- ↳ Aplikace bezpečnostních mechanismů
- ↳ Kvantové a DNA počítače
- ↳ Faktorizace velkých čísel
- ↳ Algebraická geometrie v kladné charakteristice
- ↳ Výuka ZS 1. ročník
- ↳ MAA001 Matematická analýza 1a
- ↳ PRM044 Programování I
- ↳ MAA079 Proseminář z kalkulu 1a
- ↳ DMA005 Diskrétní matematika
- ↳ ALG001 Lineární algebra a geometrie I
- ↳ Ostatní
- ↳ Volitelné předměty
- ↳ Výuka ZS 2. ročník
- ↳ MIB
- ↳ Matematická analýza 2a
- ↳ Teorie míry a integrálu
- ↳ Numerika
- ↳ Algebra
- ↳ Předměty finanční matematiky
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka ZS 3. ročník
- ↳ Matematická statistika
- ↳ Teorie pravděpodobnosti
- ↳ Náhodné procesy
- ↳ Optimalizace
- ↳ Předměty numeriky
- ↳ Předměty finanční matematiky
- ↳ Komplexní analýza
- ↳ Funcionální analýza
- ↳ Ostatní
- ↳ ZS - předměty MMIB a pokročilé Algebry
- ↳ Úvod do algebry
- ↳ Složitost pro kryptografii
- ↳ Samoopravné kódy
- ↳ Teoretická kryptografie
- ↳ Aplikovaná kryptografie I
- ↳ Datové a procesní modely
- ↳ Eliptické křivky
- ↳ Členění kryptografických standardů
- ↳ Kryptografické protokoly
- ↳ Úvod do teorie grup
- ↳ Právní aspekty zabezpečení dat
- ↳ Komutativní okruhy
- Fyzika ZS
- ↳ Výuka ZS 1. ročník
- ↳ OFY067 Fyzika v experimentech I
- ↳ MAF027 Lineární algebra I
- ↳ OFY021 Fyzika I (mechanika a molekulová fyzika)
- ↳ OFY056 Programování pro fyziky
- ↳ MAF033 Matematická analýza I
- Oborový mix aktuální
- ↳ Anglický jazyk
- ↳ Tělesná výchova
- ↳ Granty GAUK
- Odkazy
- ↳ Wiki
- ↳ SKAS
- ↳ Spolek Matfyzák
- Matematika Archiv
- ↳ Výuka LS 2006/2007 3. ročník
- ↳ Předměty numeriky
- ↳ Úvod do funcionální analýzy
- ↳ Náhodné procesy 2
- ↳ Matematická statistika 2
- ↳ Teorie pravděpodobnosti 2
- ↳ Matematická ekonomie
- ↳ Výuka LS 2006/2007 2. ročník
- ↳ Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Teorie Míry a integrálu II
- ↳ Angličtina
- ↳ Algebra II
- ↳ Matematická analýza 2b
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka LS 2006/2007 1. ročník
- ↳ Volitelné předměty
- ↳ Lineární algebra 2
- ↳ Programování 2
- ↳ Matematická analýza 1b
- Zrušené předměty
- ↳ SWI087 Principy počítačů
- ↳ SWI120 Principy počítačů a operačních systémů
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG029 Programování v C++
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG032 Objektově orientované programování
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ SWI097 Základy operačních systémů
- ↳ NDBI003 Organizace a zpracování dat II
- Roztřídit (resty)
- ↳ Výuka ZS 2005/06 2. ročník
- ↳ Předměty informační bezpečnosti
- ↳ Předměty finanční matematiky
- ↳ Teorie míry a integrálu
- ↳ Numerika
- ↳ Algebra
- ↳ Analýza/kalkulus
- ↳ Matematika obecně
- ↳ Výuka LS 2005/06 2.ročník
- ↳ Základy matematického modelování
- ↳ Finanční management
- ↳ Úvod do optimalizace
- ↳ Numerika
- ↳ Kalkulus
- ↳ Angličtina
- ↳ Diferenciální geometrie
- ↳ Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Teorie míry a integrálu II
- ↳ Algebra II
- ↳ Analýza 2b