Ahoj,
předně posílám odkaz na matfyz wiki, kde je toho o státnicích sepsanýho hodně:
http://wiki.matfyz.cz/wiki/St%C3%A1tnic ... 5%A1enosti
Pak přidávám zážitky ze státnic v září 2016, z novýho oboru Umělá inteligence (ta tři zaměření uvedená níže).
Popíšu podrobnějš i průběh zkoušky, protože mě to před státnicema zajímalo a nikde jsem to nenašel. Ale samozřejmě se situace může (z)měnit :)
Průběh zkoušky
Celkem devatenáct studentů, obory Teoretická informatika, někdo obor Umělá inteligence (ale možná jsem byl jedinej – obor je teprve rok starej a já na něj v průběhu studia přešel).
Ráno jsme byli rozděleni do tří skupin (o ~6 studentech), dál budu popisovat jen tu naší.
Byli jsme odesláni do S6 a naší komisí (= zkoušejícímí) byli Gregor, Hric, Kučera (Petr), Mrázová (zřejmě předsedkyně). Posedali jsme si a během několika minut nás všechny obešli a každýmu zadali po otázce z těch pěti okruhů a seznámili nás s časovým rozvrhem zkoušení. Taky jsme každej dostali svojí složku s průběhem studia, průměrem, seznamem státnicových okruhů, atd. Takže od začátku jsme měli k dispozici konkrétní otázky a věděli jsme, kdo nás kdy z čeho přijde zkoušet (např. v 9:30, 10:15, 11:15, 12:00, 13:30). Pořadí okruhů je náhodný, jeden zkoušející typicky zkouší víc různých okruhů.
Zadávání otázky vypadá tak, že se zkoušející podívá na papír s požadavky a okruhy a něco si z něj vybere. Jak souběžně existuje víc oborů a zaměření, braňte se, pokud vám bude zadáváno něco jiného, než být zadáváno má. Mně se to stalo a zkoušjící to vzali úplně v pohodě. No a místo Savičovy věty jsem dostal rovnou všechny základní třídy složitosti a jejich vztahy... :)
Zkoušení vypadá tak, že si k vám zkoušející přisedne a buďto si nejdřív přečte, co jste napsali (např. Kučera), nebo naopak chce, abyste souvisle mluvili. A může se divit, když nezmíníte něco, co máte papíře (např. Mrázová). Prostě standardní zkoušení a standardní odchylky požadavků :)
1) Základy složitosti a vyčíslitelnosti
Základní třídy složitosti a jejich vztahy (Kučera)
V Kučerových skriptech bohužel nejsou důkazy tý hlavní věty (inkluze jednotlivých tříd). Takže ty, který nejsou zřejmý (zřejmý jsou XTIME vs. XSPACE a NX vs. (D)X), jsem nevěděl. Asi bych to vymyslel, ale ne na místě do minuty (a když už mlčíte minutu, začne to vypadat divně, přestože přemejšlíte). Napsal jsem znění a náznak důkazu Savičovy věty a byl jsem tázán na odhad maximálního počtu konfigurací TS a pak na něco ohledně vět o časové a prostorové hierarchii (ty ve skriptech zatím taky chybí...). Pokud něco nevíte, jde se prostě dál (nebo asi alespoň pokud to není nějaká elementární neznalost). Jo a vtipná byla otázka na to, jestli víme, zda jsou nějaké konkrétní inkluze ostré. Když jsem o jedný prohlásil, že nevím, Kučera se smál, že to nevím dobře, protože to neví nikdo :)
Jinak tady je obecně problém, že skripta ze ZSV nejsou aktuální pro nový studijní plány, ale snad se to časem změní...
2) Datové struktury
Hashování (Kučera)
Zadání vážně znělo jenom Hashování, takže si člověk asi mohl vybrat, o čem bude psát. Já psal o metodách řešení kolizí a pak porovnával lineární přidávání a kukaččí hashování z hlediska počtu přístupů do paměti a časový náročnosti. Doplňující otázky byly na to kdy a jak přehashovat. Dozvěděl jsem se o triku s uchováváním dvou instancí tabulky, kdyby jedno přehashování mělo trvat moc dlouho (a tak se to dá dělat postupně).
3) Strojové učení
Evoluční algoritmy a věta o schématech (Mrázová)
Tak tady mě celkem překvapilo, že jsem dostal otázku z EVY, když jsem na ní měl i zaměření (5)). Ale vlastně tam byl nějakej zmatek ohledně novýho oboru a původně jsem měl ve složce ze studijního uvedený špatný okruhy, tak možná proto.
Každopádně mě tohle zkoušení trošku zklamalo, zamotali jsme se totiž do nějakých technikálií ohledně elitismu (jestli po okopírování elitních jedinců generovat jen tolik nových jedinců, aby byla populace pořád stejně velká, nebo jestli jich generovat víc a pak nějakým způsobem odstraňovat pár přebytečných). Každopádně to byly věci, který se u Nerudy vůbec neřešily a nevím, jestli mi to nesnížilo známku u triviální otázky...
4) Neuronové sítě
Asociativní paměti a její stochastické modely (Mrázová)
Nejdřív jsem si nebyl jistej, co se zadáním myslí, ale šlo (kromě AM obecně) zejména o popsání Hopfielda a jeho stochastických variant (varianta se sigmoidou, Boltzmannův stroj (to je varianta se sigmoidou s náhodnou aktivací na základě pravděpodobnosti místo využití pravděpodobnosti samotný), simulované žíhání). Prostě prakticky přesně podle ppt, případně pdf prezentace :)
5) Přírodou inspirované počítání
Hill climbing a simulované žíhání (Hric)
Tady nebylo moc co vymyslet (vymýšlet?), docela jednoduchá otázka; asi Hric původně moc nevěděl, na co se zeptat. Ale bylo to asi nejpříjemnější zkoušení na závěr včetně dvou vtípků (populace horolezců a fakt, že teplota je proměnná konstanta) :)
U všech otázek (kromě poslední) za mnou zkoušející přišli ještě v době, kdy jsem psal, a mohl jsem toho napsat víc, ale bylo to asi jedno. Atmosféra byla hrozně příjemná a komorní, zkoušející byli fakt milí (dle doslechu i u ostatních komisí).
Po dokončení zkoušení (každej pochopitelně skončil trošku jindy) jsme se měli vrátit ve 14:00 na oznámení výsledků. Výsledky jsme se dozvěděli, za ústní část je jediná známka. Velká většina lidí dostala z ústní části (i celkově) dvojku nebo jedničku. Nevím o nikom, kdo by to v tomhle termínu (šťastná třináctka) neudělal. Dílčí známky za okruhy/otázky jsme se nedozvěděli. Celková známka ze státnic se určuje ze známky z ústní části a z (obhajoby) diplomky. Mám podezření, že komise dává i lepší a horší stupně známek, aby mohla spravědlivějš udělit známku výslednou, ale důkaz nemám :)
Nejdůležitější je mít přehled, vědět o všem alespoň něco a alespoň o něčem vědět něco navíc (aby měl zkoušející radost). Taky je důležitý si uvědomit, že styly zkoušení se dost liší a každej vyžaduje něco trochu jinýho a je třeba se tomu přizpůsobit. Ale to se vlastně člověk naučí poměrně záhy a nevím, proč to píšu k příspěvku o státnicích :D Pokud vás tam bude taky tolik jako nás, doporučuju vzít si jídlo a hodně pití, trvá to celkem dlouho, a pokud u toho budete přemejšlet, což se doporučuje, bere to dost síly.
No a hlavně hodně štěstí :)
Státnice na wiki, Umělá inteligence [13.9.2016]
Vše o státnicích úspěšně završujících roky studia na naší alma mater.
Přejít na
- Aktuální informace
- ↳ Studijní oddělení
- ↳ Knihovna
- ↳ Studentská komora Akademického senátu (SKAS)
- ↳ Volby na ak. rok 2013/2014
- Všichni
- ↳ Práce
- ↳ Klubovna
- ↳ Toto fórum
- ↳ Státní závěrečná zkouška
- ↳ Bakalářské SZZ
- ↳ Magisterské SZZ
- ↳ Info for foreign students
- ↳ Akce
- ↳ Fotbalový turnaj 2008
- Informatika ZS
- ↳ Výuka ZS 1. ročník
- ↳ DMI002 Diskrétní matematika
- ↳ 2007
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ MAI054 Matematická analýza I
- ↳ 2007
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ MAI057 Lineární algebra I
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG030 Programování I
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ SWI120 Principy počítačů a operačních systémů
- ↳ SWI087 Principy počítačů
- ↳ Ostatní
- ↳ DMI051 Úvod do řešení problémů kombinatorických, mat. i jiných (IPS) II
- ↳ Výuka ZS 2. ročník
- ↳ MAI056 Matematická analýza III
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ OFY016 Fyzika pro nefyziky I - Svět kolem nás
- ↳ SWI089 Ochrana informace I
- ↳ SWI096 Internet
- ↳ TIN061 Algoritmy a datové struktury II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ Ostatní
- ↳ Aplikační software
- ↳ NPRG035 Jazyk C# a platforma .NET
- ↳ NPRG041 Programování v C++
- ↳ AIL062 Výroková a predikátová logika
- ↳ 2007
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ PGR013 Java
- ↳ MAI059 Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Výuka ZS 3. ročník
- ↳ SWI099 Administrace Systemu Windows
- ↳ SWI015 Programování v Unixu
- ↳ SWI098 Principy překladačů
- ↳ 2006
- ↳ Ostatní
- ↳ DBI007 Organizace a zpracování dat I
- ↳ 2006
- ↳ MAI062 Algebra I
- ↳ PGR003 Počítačová grafika I
- ↳ SWI090 Počítačové sítě I
- ↳ Výuka ZS NMgr.
- ↳ TIN066 Datové struktury I
- ↳ TIN062 Složitost I
- ↳ TIN064 Vyčíslitelnost I
- ↳ MAI060 Pravděpodobnostní metody
- ↳ SWI004 Operační systémy
- ↳ SWI106 Administrace Unixu
- ↳ Ostatní
- ↳ NTIN090 Základy složitosti a vyčíslitelnosti
- ↳ OPT042 Programování s omezujícími podmínkami
- ↳ AIL002 Neuronové sítě
- ↳ AIL025 Evoluční algoritmy I
- ↳ AIL069 Umělá inteligence I
- ↳ NDBI001 Dotazovací jazyky I
- ↳ TIN070 Testování software
- ↳ NDBI027 Datové sklady a analytické metody pro Business Intelligence
- ↳ NDBI034 Vyhledávání multimediálního obsahu na webu
- ↳ NPRG023 Softwarový projekt
- Informatika LS
- ↳ Výuka LS 1. ročník
- ↳ MAI055 Matematická analýza II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ MAI058 Lineární algebra II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG031 Programování II
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ TIN060 Algoritmy a datové struktury I
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ SWI095 Úvod do UNIXu
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka LS 2. ročník
- ↳ SWI071 Ochrana informace II
- ↳ TIN071 Automaty a gramatiky
- ↳ PRG033 Ročníkový projekt - specifikace
- ↳ DMI011 Kombinatorika a grafy I
- ↳ DBI025 Databázové systémy
- ↳ Ostatní
- ↳ SWI036 Programování pro Windows I & II
- ↳ SWI096 Internet
- ↳ PRG005 Neprocedurální programování
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ NSWI143 Architektura počítačů
- ↳ Výuka LS 3. ročník
- ↳ Ostatní
- ↳ PGR004 Počítačová grafika II
- ↳ PRG036 Technologie XML
- ↳ SZZ026 Bakalářská práce
- ↳ PRG003 Metodika programování a filozofie programovacích jazyků
- ↳ MAI064 Matematické struktury
- ↳ MAI042 Numerická matematika
- ↳ SWI021 Počítačové sítě II
- ↳ SWI045 Rodina protokolů TCP/IP
- ↳ NPRG038 Pokročilé programování pro .NET
- ↳ Výuka LS NMgr.
- ↳ SWI109 Konstrukce překladačů
- ↳ NPRG042 Programování v paralelním prostředí
- ↳ SWI117 Technologie vývoje webových aplikací
- ↳ SWI026 Softwarové inženýrství
- ↳ MAI061 Metody matematické statistiky
- ↳ I1 Ostatní Teoretická informatika
- ↳ I2 Ostatní Softwarové systémy
- ↳ I3 Ostatní Matematická lingvistika
- ↳ I4 Ostatní Diskrétní modely a algoritmy
- ↳ AIL026 Evoluční algoritmy II
- ↳ AIL070 Umělá inteligence II
- ↳ NDBI010 Dokumentografické informační systémy
- ↳ NDBI023 Dobývání znalostí
- ↳ NDBI016 Transakce
- ↳ NDBI006 Dotazovací jazyky II
- ↳ NAIL029 Strojové učení
- Matematika
- ↳ Výuka LS 1. ročník
- ↳ Lineární algebra 2
- ↳ Programování 2
- ↳ Matematická analýza 1b
- ↳ Volitelné předměty
- ↳ Výuka LS 2. ročník
- ↳ Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Teorie Míry a integrálu II
- ↳ Algebra II
- ↳ Matematická analýza 2b
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka LS 3. ročník
- ↳ Předměty numeriky
- ↳ Úvod do funcionální analýzy
- ↳ Funkcionální analýza I
- ↳ Vybrané partie z funkcionální analýzy
- ↳ Náhodné procesy 2
- ↳ Matematická statistika 2
- ↳ Teorie pravděpodobnosti 2
- ↳ Matematická ekonomie
- ↳ Ostatní
- ↳ LS - Předměty MMIB a pokročilé Algebry
- ↳ Všeobecná diskuse
- ↳ Počítačová algebra
- ↳ Teorie čísel a RSA
- ↳ Aplikovaná kryptografie II
- ↳ Standardy v kryptografii
- ↳ Kryptoanalytické útoky
- ↳ Aplikace bezpečnostních mechanismů
- ↳ Kvantové a DNA počítače
- ↳ Faktorizace velkých čísel
- ↳ Algebraická geometrie v kladné charakteristice
- ↳ Výuka ZS 1. ročník
- ↳ MAA001 Matematická analýza 1a
- ↳ PRM044 Programování I
- ↳ MAA079 Proseminář z kalkulu 1a
- ↳ DMA005 Diskrétní matematika
- ↳ ALG001 Lineární algebra a geometrie I
- ↳ Ostatní
- ↳ Volitelné předměty
- ↳ Výuka ZS 2. ročník
- ↳ MIB
- ↳ Matematická analýza 2a
- ↳ Teorie míry a integrálu
- ↳ Numerika
- ↳ Algebra
- ↳ Předměty finanční matematiky
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka ZS 3. ročník
- ↳ Matematická statistika
- ↳ Teorie pravděpodobnosti
- ↳ Náhodné procesy
- ↳ Optimalizace
- ↳ Předměty numeriky
- ↳ Předměty finanční matematiky
- ↳ Komplexní analýza
- ↳ Funcionální analýza
- ↳ Ostatní
- ↳ ZS - předměty MMIB a pokročilé Algebry
- ↳ Úvod do algebry
- ↳ Složitost pro kryptografii
- ↳ Samoopravné kódy
- ↳ Teoretická kryptografie
- ↳ Aplikovaná kryptografie I
- ↳ Datové a procesní modely
- ↳ Eliptické křivky
- ↳ Členění kryptografických standardů
- ↳ Kryptografické protokoly
- ↳ Úvod do teorie grup
- ↳ Právní aspekty zabezpečení dat
- ↳ Komutativní okruhy
- Fyzika ZS
- ↳ Výuka ZS 1. ročník
- ↳ OFY067 Fyzika v experimentech I
- ↳ MAF027 Lineární algebra I
- ↳ OFY021 Fyzika I (mechanika a molekulová fyzika)
- ↳ OFY056 Programování pro fyziky
- ↳ MAF033 Matematická analýza I
- Oborový mix aktuální
- ↳ Anglický jazyk
- ↳ Tělesná výchova
- ↳ Granty GAUK
- Odkazy
- ↳ Wiki
- ↳ SKAS
- ↳ Spolek Matfyzák
- Matematika Archiv
- ↳ Výuka LS 2006/2007 3. ročník
- ↳ Předměty numeriky
- ↳ Úvod do funcionální analýzy
- ↳ Náhodné procesy 2
- ↳ Matematická statistika 2
- ↳ Teorie pravděpodobnosti 2
- ↳ Matematická ekonomie
- ↳ Výuka LS 2006/2007 2. ročník
- ↳ Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Teorie Míry a integrálu II
- ↳ Angličtina
- ↳ Algebra II
- ↳ Matematická analýza 2b
- ↳ Ostatní
- ↳ Výuka LS 2006/2007 1. ročník
- ↳ Volitelné předměty
- ↳ Lineární algebra 2
- ↳ Programování 2
- ↳ Matematická analýza 1b
- Zrušené předměty
- ↳ SWI087 Principy počítačů
- ↳ SWI120 Principy počítačů a operačních systémů
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG029 Programování v C++
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ PRG032 Objektově orientované programování
- ↳ 2006
- ↳ 2005
- ↳ 2004
- ↳ SWI097 Základy operačních systémů
- ↳ NDBI003 Organizace a zpracování dat II
- Roztřídit (resty)
- ↳ Výuka ZS 2005/06 2. ročník
- ↳ Předměty informační bezpečnosti
- ↳ Předměty finanční matematiky
- ↳ Teorie míry a integrálu
- ↳ Numerika
- ↳ Algebra
- ↳ Analýza/kalkulus
- ↳ Matematika obecně
- ↳ Výuka LS 2005/06 2.ročník
- ↳ Základy matematického modelování
- ↳ Finanční management
- ↳ Úvod do optimalizace
- ↳ Numerika
- ↳ Kalkulus
- ↳ Angličtina
- ↳ Diferenciální geometrie
- ↳ Pravděpodobnost a statistika
- ↳ Teorie míry a integrálu II
- ↳ Algebra II
- ↳ Analýza 2b